Monday, November 15, 2010

Bubur?!!

Aku memang suka sikit buat perangai.. ahakkksss.. Choooppp!! dalam mengubahsuai makanan ikut selera sendiri.. Boring sendiri aku ni kalau layan sama je.. aku kan hamba yang bernafsu makan.. jadinya terserah kat aku nak masak apa.. kui3.. asal boleh je aku ni.. aku panggil 'bubur' je masakan ni.. pada korang 'bubur' ker?.. terserah.. layan mata je la ye..


Bahan-bahan
  • Kacang hijau
  • Barli
  • Lotus seeds / biji teratai (basah)
  • Fox nuts / Gordon Euryale seeds
  • Yam (fresh)
  • Gula batu / Rock Sugar
  • Air

Cara-cara
Rebus kacang hijau, barli, biji teratai, fox nuts dan yam selama satu setengah jam atau hingga kembang yang dikehendaki atau lembut yang dikehendaki. Boleh direndam dulu kalau tidak mahu terlalu ambil masa ketika merebus. Kemudian masukan gula batu kadar manis yang disukai. Aku layan panas-panas.. makan dengan roti pon mokcik sukerrr..

2 comments: