Monday, October 31, 2011

Bunga Kucai dengan Kupang

Juga menu makan tengahari hari minggu semalam. Kupang pemberian adik saya Mummy.. Sangat-sangat segar.. Mummy beri yang segar dan Abah tolong rebus untuk saya hik3.. Maaflah.. Saya tak pernah mengendalikan kupang.. Lepas ni bolehlah saya cuba heheh..
Saya gandingkan kupang dengan bunga kucai.. Biasanya saya masak bunga kucai ni dengan udang.. Kali ni ubah selera.. Saya masak awal kerana anak saya Adam mau bermain badminton lepas Zohor. Kalau kekenyangan macam mana nak main kan..
Gambar bunga kucai sebelum dimasak seperti di bawah ini dari blog Sis-Lin..



Bahan-bahan: Kupang (yang telah direbus), bunga kucai, bawang kuning/Holland, bawang putih*, halia*, cili padi*, air panas, garam dan minyak masak.

:: Bahan bertanda * ditumbuk.
:: Bunga kucai dibahagikan kepada 2 iaitu dari pangkal hingga ke tengah (separuh) dan sebahagian lagi dari tengah hingga ke hujung.

Uuuiii berasap-asap..!! Tirrrgudaaaa takkk..!! :D 

Cara-cara:  Rendamkan bahagian yang dari pangkal hingga ke tengah dengan air panas dan tepikan. Bahagian ini saya rendam dahulu kerana ia lebih keras dan lama sedikit dimasak untuk melembutkannya. Jadi ia juga cara saya mengelakan bahan-bahan lain dimasak terlebih lama. Tumis bahan yang ditumbuk, diikuti bawang kuning/Holland. Kemudian masukan bahagian bunga kucai yang direndam dan kacau. Masukan pula baki setengah bahagian bunga kucai tadi bersama kupang. Ketika ini kupang akan mengeluarkan airnya sendiri dan tambahkan garam. Kacau dan sedia dihidang.



*pssttt! Maknanya sehari ini saja sudah empat biji cili padi melengkapi menu kami heheh ;-)

4 comments:

  1. Heheheh...psttt kita x pandang bunga kucai tu, tp kita pandang kupang dlm tu...ngencessss

    peberet kita tu... :)

    ReplyDelete
  2. Sis-Lin ~ psttt sebenarnya ni 1st time masak kupang hik3.. sebelum ni tau makan je kui3 :D

    Oh! Peberet eh! Ok tmbah 1 lg tau kesukaan awak selain kaler pepel ;-)

    ReplyDelete
  3. kupang??? dah lama tak ngap kupang nih....

    ReplyDelete
  4. zuwaidah ~ meh ngap Kak Zu.. manyak sedap wo..

    ReplyDelete