Friday, March 23, 2012

Karipap Roti Inti Kentang


Assalamualaikum.. Salam Jumaat.. Semoga semua sihat sejahtera dan bahagia..
Cubaan pertama saya hasil google :-)


Bahan kulit: Roti dan telur

Bahan Inti: Kentang (potong dadu), serbuk kari, bawang besar, bawang putih, garam, gula, minyak masak dan air.

Caranya
Tumis bawang besar dan bawang putih hingga kekuningan. Kemudian masukan serbuk kari dan tumis lagi. Masukan kentang diikuti air dan tambahkan garam dan gula. Kacau sebati hingga air kering dan kentang empuk. Ketepikan dan biarkan sejuk.
Ambil sekeping roti dan letakan di pencetak karipap. Kemudian masukan inti yang telah sejuk. (Sama kaedah membuat karipap biasa).
Celupkan karipap roti ke dalam telur dan goreng. Saya tak letak garam pada telur kerana diletakan inti pada roti tersebut.

10 comments:

  1. terbaekkkkkkkkklaaaaaa... Oeya. Balance roti tu leh buat puding roti, kan..

    Errrr.. ni kes malas nak buat kulit ke tak reti??? Erkkkkkkkkkk!!

    Larikkkkkkkkkk!!

    ReplyDelete
  2. Eh! Sambung, kalau buat inti sardin lagi senang, kan... Yeah! Nak buat jugaklahhh..

    ReplyDelete
  3. dari membazir lebih baik campur dalam masakan kita...
    mesti sedapkan karipap nih..

    ReplyDelete
  4. Sari Yusa Ibrahim ~ Saya ada masalah inti termasin waktu ni.. Jadi hasil bertanya sana-sini, alhamdulillah dapat diatasi..
    Jujurnya.. saya mau dapatkan inti yang menepati.. Saya mau mahirkan buat inti dulu.. Saya belum lakukan percubaan kedua utk kulit karipap :-)
    Awak tak perlu lari.. saya memang belum reti.. hihihihi :D

    ReplyDelete
  5. Sari Yusa Ibrahim ~ Sambung jugelah!.. Iye saya pun ada keinginan utk itu heheh ;-)

    ReplyDelete
  6. Qhaifa Nur ~ Itulah fikiran saya waktu itu :-)

    ReplyDelete
  7. rindu pulak nk makan karipap yg mak buat

    ReplyDelete
  8. Mrs Lurve ~ Alaaa siannya dia.. Baliklah kampung jumpa Mak sayang.. Rindu sangat tu, sampai nampak karipap teringat Mak :-)

    ReplyDelete
  9. Wah... rupanya-rupanya roti boleh dibuat karipap! Tak perlu nak menguli tepung, kan?

    ReplyDelete
  10. logorithm ~ I pun baru tau u heheh.. kan... ;-)

    ReplyDelete