Wednesday, August 10, 2011

Macaroni @ Makaroni

Sejak mula berpuasa tiada hidangan berbuka saya post kan.. Tapi kali ni jamu mata dengan tambahan hidangan iftar 6 lalu di rumah Abah saya.. Simple saja makaroni saya.. Yang dari saya beginilah.. Lebih dari itu maaf saya tak tau :-)



Bahan-bahan:
300 gm Makaroni
1 ikat sawi
300 gm taugeh
1 batang lobak merah
10 biji tomato buah (kecil)
300 gm udang (kopek kulit)
300 gm sotong
8 tangkai cili kering (blend) *tambah untuk yang suka lebih pedas
2 ulas bawang merah (blend)
5 biji bawang putih (blend)
3 sudu sos tiram
garam
gula
minyak masak

Cara-cara: Rebus makaroni, tos dan ketepikan. Tumis bahan blend. Masukan sos tiram, garam dan gula. Kemudian masukan udang dan sotong dan kacau. Diikuti sawi, taugeh, lobak merah dan tomato . Kacau sebentar dan masukan makaroni, kacau lagi. Siap dihidang dan dinikmati.

*p/s: Saya memang suka lebihkan bawang putih dalam masakan. Maung?!! Entah! Capture dari kuali Abah ni heheh..

No comments:

Post a Comment