Saturday, September 4, 2010

Rokok dan Takbir

Aku ke premis 7 Eleven mendapatkan majalah Millenia Muslim.. Masa beli Jelita, belum sampai.. Kena la cari inisiatif di tempat lain.. Masa aku masuk ada sorang pemuda 'Melayu'.. Sedang aku belek-belek majalah lain.. biasanya aku memang begini.. dapat yang dituju belek juga majalah yang lain.. kadang-kadang memang ada yang berkenan..

Pemuda tadi selesai memilih 'makanan ringan'.. menuju kaunter.. aku entah kenapa.. pandang pulak muka dia.. alamakkk.. dia sengih kat aku.. "sorry beb gua malas layan lu".. ayat nyampahhh ni pulak keluar di hati aku.. Dah gitu.. pilih 'rokok' pulakkk!!.. lagiii.. dia dengan bangganya ber'takbir raya'.. dia dengan tak peduli apa 'takbir raya' lagiii.. dia terus menerus 'takbir raya' sampai keluar pintu.. 

Dua orang petugas kaunter, sorang lelaki dan perempuan 'Melayu' merunggut.. keluar dari mulut yang perempuan "kuang hajo"!!..

Aku ke kaunter.. bayar dan keluar..

Di luar premis.. pemuda tadi dan kawan-kawannya seramai 3 orang.. 'merokok dan makan'!!..

Aku pandang diaorang dari dalam kenderaan.. "Anak sapa la ni".. 'Lelaki' lagi tu.. Bakal jadi imam.. Bakal jadi ketua keluarga.. Adoiai adik-adik.. Hancur luluh hati makbapak diaorang kalau nampak..

Moga mereka akan mendapat hidayah, Amin. Moga dijauhkan anak-anak kita juga dari bertingkahlaku sebegini, Amin.

1 comment:

  1. hmm.. zaman sekarang.. melayu "terpaksa" beragama islam dan "memburuk"kan lagi nama baik islam tuh sendiri.. jgn salahkan agama sbb ia sungguh sempurna.. hanya pengikutnya saje yang tak memamahami pe tuh islam sebenarnya..wallahualam..

    ReplyDelete